Shoesme zoekt intensieve samenwerking met nieuwe concepten

“Door intensieve partnerships aan te gaan kunnen we samen organisch groeien en retailers een nieuw verdienmodel aanbieden”

Het klinkt in deze verdringingsmarkt bijna te mooi om waar te zijn. Bijna, want wat Shoesme neerzet werkt en is uniek in de kinderschoenenbranche, zelfs internationaal gezien. “Door het openen van 100% Shoesme brandstores en Shoesme shop-in-shops in samenwerking met onze dealers willen we een positieve beweging in gang te zetten. Onze kennis, kracht en focus zit in de ontwikkeling van nieuwe concepten en collecties. De retailer heeft de consument als hoofdfocus en juist die combinatie scoort”, geeft Michiel Slaats oprichter en directeur van het baby- en kinderschoenenmerk aan.

Transitie

Shoesme gelooft absoluut in de retail, maar we ondergaan een transitie naar een nieuwe retail-vorm. Slaats: “blind doorkoersen op cijfers van afgelopen seizoenen is geen optie meer. De consument wil merkbeleving, ruime keuze en ook prijs is steeds vaker doorslaggevend. Cherry picking-inkoop, waarbij je slechts een paar leuke items neerzet, is dan ook niet meer van deze tijd. We zien dat er online veel op Shoesme wordt gezocht en dat onze schoenen goed verkocht worden door onze online partners. De vraag naar ons product is er dus zeker. De consument verwacht offline dezelfde keuze en beleving als online. Want na oriëntatie online willen veel ouders toch graag in de winkel geadviseerd worden en kopen, zeker in de kleine maatjes. Een kleine selectie en ontbrekende beleving van ons merk stelt dan teleur. Dat is de reden dat Shoesme samen met dealers investeert in een betere uitstraling van het merk Shoesme in de winkels, en niet zonder succes. “Winkels en merken die niet meegaan in de transitie of zoeken naar nieuwe mogelijkheden, zullen hun bestaansrecht meer en meer gaan verliezen. Niet alleen wij, maar ook de retailer moet daarom naar de huidige markt en consumentenbehoeften kijken en bedenken hoe ze zich aan deze nieuwe werkelijkheid aan gaan passen.”

Specialist in kleine maatjes

Shoesme is 100% kinderschoenenspecialist met kleine maatjes als corebusiness. Zo bracht Shoesme als eerste kinderschoenenmerk al kwalitatieve en trendy sneakers in de babyschoenen. De eerste stap- en loopschoentjes zijn nog altijd de paradepaardjes van Shoesme. Inmiddels hebben tienduizenden kinderen leren lopen op Shoesme schoenen. “Doordat we al 20 jaar in deze groep investeren, zowel qua collecties als qua naamsbekendheid, is Shoesme uitgegroeid tot hét merk voor de kleine maten. Zeker in een markt waarin grote maten kinderschoenen niet meer goed verkopen, blijkt nog meer hoe waardevol deze positie is. Dankzij constante ontwikkelingen in de kleine maatjes, van nieuwe zolen tot nieuwe concepten, zijn we uitgegroeid tot een key speler in de business. Door collectie nu aan te vullen met kwalitatief sterke concepten in een gemiddelde prijsklasse die concurrerend is met de sportmerken, willen we een nog grotere doelgroep aan ons merk binden. Je kunt niet meer om Shoesme heen”, zegt Slaats trots.

Shoesme shop-in-shop

Naast de ontwikkeling van nieuwe prijsaantrekkelijke concepten richt Shoesme zich op partnerships. Slaats: “door intensieve partnerships aan te gaan kunnen we samen organisch groeien en retailers een nieuw verdienmodel aanbieden, dat past bij deze sterk veranderende markt. We willen de retailer ontzorgen in een samenwerking die verdergaat dan een incidentele omruiling, korting of hogere marges. Shoesme investeert liever met een lange termijn visie samen met retailers om winkels door middel van Shoesme-corners of wanden een betere uitstraling te geven. Hierbij horen duidelijke aanwezigheid en zichtbaarheid van het merk Shoesme, een bredere Shoesme-collectie met keuze uit meer modellen en kleuren met een concurrerende prijsopbouw en daarbij de mogelijkheid om in b2b-webshop na te bestellen. Want waarom zou je die consument die heeft gezocht naar en gehoord over Shoesme niet omzetten in een kopende klant? We geloven in dit model om samen op een constructieve manier meer schoenen te verkopen. Hiermee hebben we een stabiel toekomstplan in handen.”

Bij Shoesme staat alles in het teken van deze partnerships met de retail. “Het is niet onze ambitie om eigen winkels te openen. Elke winkelier die bekend is met shop-in-shops van volwassen schoenenmerken en heeft geproefd van de voordelen, wil niet meer terug en vraagt zich af waarom ze dit niet eerder hebben gedaan. De reacties op de eerste Shoesme brandstores en shop-in-shopwanden en -corners zijn dan ook ongekend positief. De shop wordt op hoog niveau door onze interieurbouwer afgewerkt, heeft een mooie uitstraling waardoor consumenten direct zien waar ze moeten zijn en werkt makkelijk en overzichtelijk. En misschien nog wel het allerbelangrijkste; retailers krijgen weer zin om te ondernemen!”

Door de enthousiaste reacties uit de markt, zowel op de nieuwe concepten in een gemiddelde prijsklasse als het shop-in-shop-concept, merken we dat we op tijd de juiste richting hebben gekozen. In augustus wordt Shoesme brandstore Breda geopend en realiseren we nog eens twee shop-in-shops in Apeldoorn en Rosmalen. Dit brengt de tussenstand op drie 100% Shoesme brandstores en vijf shop-in-shops. Er lopen serieuze gesprekken met meer dan twintig retailers, waarmee we de mogelijkheden voor shop-in-shops onderzoeken. Met een aantal zeer concrete partnerships in de pijplijn is de uitgesproken ambitie voor het openen van twintig shop-in-shops binnen nu en 5 jaar, voor het einde van dit jaar al bijna gehaald.

We staan in de startblokken om dit concept verder uit te rollen met meer partners. Dus wilt u in de nabije toekomst ook een groeiende Shoesme-collectie in uw winkel? We nodigen geïnteresseerde schoenwinkels en babyspeciaalzaken van harte uit om contact met ons op te nemen.

Voor meer informatie:

Shoesme International BV
T +31 (0)13 57 11 902
E info@shoesme.nl
Showroom C.A.S.T. 474

Verkoop & relatiebeheer Nederland
Guus Pigmans
T +31 (0)6 42 38 28 28
E guus@shoesme.nl

Barbara van Riel
T +31 (0)6 39 43 08 04
E barbara@shoesme.nl

Verkoop & relatiebeheer België
SL Agencies
T +32 (0)475 45 87 95
E stefaan@slagencies.com
Showroom Trade Mart Brussels Epinal 159

totaal 89% tevreden klanten op basis van 456 beoordelingenvia KiyOh